Byåsen Kirkes Barnehage
  • Hjem
  • Om oss
  • Pedagogisk Profil
  • Årsplan
  • Kontakt
  • Mer
    • Søk plass
    • MyKid
    • Bildekarusell
    • Trondhjems Asylselskap
    • Barnehageloven
    • Rammeplan for barnehager
    • Udir

Velkommen til oss!


​Byåsen kirkes barnehage er en privat barnehage som eies og drives av Trondhjems Asylselskap. Barnehagen ligger sentralt til på Hallset, og har kort avstand til bussforbindelse, skole og andre servicetilbud.

​Vi har ”vår egen kirke”- der vi låner rom til forestillinger, sangstunder, gym og andre aktiviteter. I barnehagens nærmiljø er det små friarealer, fotballbaner og lekeplasser som benyttes ved kortere turer, mens skogen og fjæra ligger bare en buss- eller trikketur unna.
Byåsen kirkes barnehage har fire avdelinger fordelt på to hus:
Byåsen kirke, sokkel etg:
  • Soria Moria (3-6 år)
  • Berget det blå (3-6 år)
Hallset skole, paviljongen:
  • Tommeliten (1-3år) 
  • Veslefrikk (1-3 år) ​
Barnehagens åpningstider er 07.15 - 16.45 alle avdelinger
Picture
Picture
Picture

Formål og verdigrunnlag


Barnehagen skal drives i samsvar med Lov om barnehager og de av departementet til enhver tid fastsatte forskrifter og retningslinjer, kommunale vedtak for private barnehager, samt vedtak og retningslinjer fastsatt av eier. Barnehagen bygger på kristen tradisjon og kristent verdigrunnlag.

​Barnehagen skal preges av Trondhjems Asylselskaps fire grunnverdier, respekt, tilgivelse, mot og ansvar. Gjennom de voksnes arbeid og holdninger utøves etisk veiledning som bygger på kristne og humanistiske verdier. Barnehagen skal gjennom sin virksomhet formidle innholdet i den kristne kulturarv.
Vedtekter

Årsplan


​I Trondhjems Asylselskap består barnehagenes årsplanen av to deler:
  • En generell del som gir overordnede, felles føringer for alle barnehagene for en fireårig strategiperiode. Innhold og prioriteringer drøftes i TAs styre og ulike faglige fora før den legges frem til godkjenning i den enkelte barnehages samarbeidsutvalg.
  • ​En spesiell del som gjelder den enkelte barnehages faglige, pedagogiske innhold og konkretiserer hvordan barnehagen, ut fra generell del, vil jobbe inneværende barnehageår. Innholdet er tema i foreldresamtaler, foreldremøter, personalmøter og samarbeidsutvalg. Planen utarbeides av daglig leder i samarbeid med pedagogisk personale og godkjennes av barnehagens samarbeidsutvalg
Generell årsplan

Personalet

Barnehagen har ca. 20 ansatte, med ulik erfaring og kompetanse. Hver avdeling har en pedagogisk leder og førskolelærer, som sammen med andre ansatte planlegger, gjennomfører og evaluerer det pedagogiske tilbudet.

Hele personalgruppen skal gjennom refleksjon over egen praksis, styrke sin kompetanse og pedagogiske praksis i tråd med den nye rammeplanens krav. Vi har som mål å lykkes med det, og deltar i prosjektet Struktur og kultur for kollektiv læring, med veiledning fra DMMH.​

Matglede


Maten tilberedes i hovedsak i barnehagen. Maten skal være innbydende og bestå av allsidige næringsstoffer og farger. Barnehagen tar hensyn til ulike kosthold, matvaner og allergier.

​Barna er aktive i all matlaging. Vi baker brød, koker havregrøt og lager varm-mat. Vi ønsker trivelige måltider som åpner for gode samtaler rundt matbordet. 
​Gode matvaner og matglede gir et godt utgangspunkt for lek og samspill. Barnehagen følger helsedirektoratets anbefalinger og kostråd for mat og måltider.

​Vi tilbyr fire måltider pr. dag; frokost, formiddagsmat, ettermiddagsmat og frukt- og grønt måltid. 
«Måltider og matlaging i barnehagen skal gi grunnlag for å utvikle matglede og sunne helsevaner.»
(Rammeplan for barnehager 2017) ​
Picture

Gode relasjoner


​I barnehagen vår skal alle barn føle seg trygge, bli sett og få oppmerksomhet, og bli møtt med omsorg og forståelse. For å bli trygg i barnehagen, må barn ha en god relasjon til de ansatte som arbeider der. Gode relasjoner er viktig for lek og læring, og for samspillet mellom barn og barn. 
Når barna opplever gode relasjoner, skapes trygg tilknytning, som bidrar til at barna tør å utforske. Samtidig er trygge voksne tilstede for å ta imot barnet, gi det et fang, nærhet, trøst eller bekreftelse, før barnet på nytt er klar for utforskning og lek. ​
Vi ser på barn og voksne som likeverdige parter i et fellesskap. Vi skal sammen skape en meningsfull hverdag og en god barnehage for barn, foreldre og ansatte. De voksne må skape rom for barnas initiativ og vise forståelse og respekt for barns innspill. «Møter jeg et barn, møter jeg et menneske.» (Anne Cath Vestly) 

​​Sang og musikk skaper samhold!


Sang og musikk er forankret i barnehagens rammeplan og har stor betydning for utvikling av glede, fellesskap og språk.

Nesten hver fredag gjennom hele barnehageåret møtes små og store i barnehagen til felles sangsamling. Musikken har egenverdi for barnet, den skaper samhold og vi har det artig sammen. Det skapes magiske øyeblikk!
Picture
​​Alle barna er med og får delta på sin måte. Vi har til og med vår egen barnehagesang. Hver vår deler vi noen av våre musikalske opplevelser med foreldre og søsken på årets forestilling.

Trygge overganger 


​Før barnet begynner i barnehagen, inviteres foreldrene til informasjonsmøte og «besøksordning» for barn og foreldre som foregår en dag pr. uke i mai og juni.
​Hver høst tar vi imot nye barn i barnehagen og noen av barna går over fra småbarns- til storbarns- avdeling. I samarbeid med barn og foreldre ønsker vi å gjøre disse overgangene så trygge og gode som mulig.

​Daglig kontakt ved bringing og henting, der vi utveksler kortere beskjeder og informasjon som har betydning for barnets trivsel. Vi ønsker at foreldrene skal oppleve at barnet har blitt sett og hørt i løpet av dagen.

​Barnehagen benytter kommunikasjonsportalen My Kid. Her kan dere foreldre lese månedsplan og annen informasjon som sendes ut fra barnehagen.

​Foreldresamtaler som barnehagen tilbyr to ganger i året (flere ved behov). Foreldremøter som barnehagen inviterer til to ganger pr. år, høst og vår. 
Overgangen mellom små- og stor-barnsavdeling kvalitetssikres gjennom samtaler med foreldrene og eget foreldremøte, og samarbeid mellom avdelingene om fast besøksordning og felles aktiviteter, spesielt i vår-halvåret.

Vi arbeider for at hvert enkelt barn skal ha en kontaktperson som har større ansvar for tilknytning og relasjon, og sikring av nærmere kontakt med foreldrene.

​Vi viderefører arbeidet fra prosjektet «En god barnehage for ettåringen,» og har spesiell fokus på barnets behov og trygg ​tilknytning i tilvenningfasen. Barnehagen gir tilbud om foreldreveiledningsprogrammet ICDP. ​

Overgangen mellom barnehage og skole
Picture
​Trondheim kommune har utarbeidet en plan for overgangen mellom barnehage og skole. ​Hos oss samles skolestarterne i en gruppe som vi kaller for Solgruppa.

​Vi ønsker at barna skal gå over i skolen med styrket selvfølelse, evne til å løse problemer, kunne samarbeide med andre, et funksjonelt språk og mange gode opplevelser.

Solgruppa møtes jevnlig, og har ulike aktiviteter sammen. Egen plan for solgruppa kommer i løpet av august. I vårhalvåret, etter at barna har vært på innskrivning og førskoledager, besøker vi de aktuelle skolene. Barnehagelærerne har overføringssamtaler med skolene der barnets utvikling og eventuelle behov vektlegges. 
Picture
følg oss på facebook
​​Byåsen kirkes barnehage
Boks 3303, Hallset
7427 Trondheim

​Styrer: Vigdis Henningsgård

vh@asylselskapet.no  
​
994 59 875
Berget det blå: 974 74 010
Soria Moria: 99 468 984
Tommeliten 98 127 145
​Veslefrikk 906 31 327
Picture

Picture
  • Hjem
  • Om oss
  • Pedagogisk Profil
  • Årsplan
  • Kontakt
  • Mer
    • Søk plass
    • MyKid
    • Bildekarusell
    • Trondhjems Asylselskap
    • Barnehageloven
    • Rammeplan for barnehager
    • Udir